|| Dæk Skifter || Dæk analyse || Dæk retter || Styrtøjsjustering || Servicebiler ||
 

Dæk skifter

CORGHI Artiglio Master - en verdensnyhed

CORGHI Artiglio Master er en ny generation af dækskiftemaskiner. Alt er ergonomisk rigtigt, og betjeningen fuldelektronisk.

Der er absolut ingen dæk og fælge der kan modstå den fuldelektronisk styrede maskine, som arbejder uden anvendelse af et dækjern. Det unikke ved denne maskine er at fælgkanten slet ikke røres ved. Fælgen spændes op via midterhullet. Det eneste man faktisk skal er at indtaste hjulets dimensioner. Derefter justerer elektronikken opspændet automatisk til de indtastede værdier. Ved hjælp af en hjullift transporteres hjulet på toppen af spændehovedet. Nu monteres den specielle låsepistol, der fastholder hjulet via fælgens midterhul, og af/påmonteringen af dækket kan starte. Ved hjælp af et joystick styres to robotarme, der med et tryk på helt op til 7600 N fra begge sider, trykker dækket frit. Et næb trækker derefter dækket af fælgen, og det naturligvis uden at røre fælgkanten. Artiglio Master er konstrueret til at kunne klare fælge fra 10"-24", samt dæk med en diameter helt op til 1020 mm. Den maksimale bredde er 360 mm/14". Anvendelsen går over normale hjul til fælge uden midterhul og over til de nye PAX hjul, som allerede er monteret på nogle bilmodeller her i Danmark. Maskinen kan også fås med en dækløfter, luft i monteringssystemet og en fuldelektronisk oppumpercomputer, der sikrer det korrekte tryk i dækket.

Til toppen

Dæk Analyse

Kanon nyhed fra Hunter: GSP9700 - verdens eneste vibrations analysesystem til perfekt matching af dæk og fælge

Dette system er ikke kun en afbalanceringsmaskine, men det mest perfekte "Matching" system, der findes til dags dato. Hjul-relaterede vibrationer kan derfor elimineres ved at matche de rigtige dæk og fælge. Flere førende dæk- og bilproducenter har allerede taget GSP9700 til sig, og ros høres fra alle verdenshjørner.

GSP9700 er udstyret med en oppumper station, der sikrer det korrekte lufttryk i dækket. På skærmen vises der et analogt manometer.

Vha. tasterne kan man pumpe mere luft i dækket, eller fjerne luft fra dækket.

GSP9700 måler dækkets hårdhed hele vejen rundt. Dette sker ved at en rulle trykkes ned på dækket under måleforløbet, med op til 635 kg tryk. Dermed måles "Force variation" som betyder dækstivhedsændring. Rullen hjælper desuden med at sætte et dæk på plads i fælgen, og giver yderligere mulighed for at finde fejl i dækkets opbygning.

Samtidigt er det muligt at måle fælgens og dækkets højde- og sidekast, ved hjælp af elektroniske målearme.

Dette kan gøres med et dæk monteret. Man trykker rullen ind fra venstre og højre side, trykker på knappen på højre side, og hjulet kører rundt. Efter afsluttet måling får man et hurtigt overblik over fælgens tilstand. Er fælgen udenfor tolerance, gør maskinen opmærksom på dette.

Fælgens højde- og sidekast kan også måles uden dæk monteret. En stålkugle trykkes ind mod fælgen, og kastet kan måles.

Vægten påsættes for neden af fælgen, for at gøre det nemmere at se. Maskinen drejer efter afbalanceringen dækket automatisk til den stilling, hvor vægtene skal sidde. Man kan desuden skjule vægtene bag egerne, også hvis egerne er placeret asymmetrisk på fælgen.

Med GSP9700 er det muligt at inddele dæk og fælg fra samme gruppe, så disse kan matches. På skærmen vises der samtidig det punkt, hvor dækket er hårdest og fælgen har sit laveste punkt. Dækket og fælgen udstyres derefter med en markering, så man ved f.eks. sener montering kan finde den perfekte matching og dermed opnå det bedste resultat. Den samme metode anvendes af dæk/fælgproducenterne. På nye biler forlanger bilproducenterne at dæk og fælge er udstyret med prikker, der fortæller hvordan dækket skal placeres i forhold til fælgen. Den eneste forskel er at de anvendte maskiner hos disse producenter kan koste op til flere millioner kroner.

Ønsker man f.eks. at måle alle eller udvalgte fælge og dæk, der f.eks. kommer ind på lager, kan man forsyne disse med et gruppemærke, som vises på farveskærmen af GSP9700. Dæk og fælge sættes tilbage på hylden, og når der skal matches, behøver man bare at vælge de fælge og de dæk fra den samme gruppe, for at opnår det bedste matching resultat.

GSP9700 kan naturligvis også vise, hvordan et dæk skal sidde på en fælg. Den store forskel mellem GSP9700 vibrations analysesystem og andre afbalanceringsmaskiner er at GSP9700 simulerer kørsel på vejen og baserer ikke målingen udelukkende på elektroniske beregninger. Dermed opnår man et realistisk resultat.

Til toppen

Dæk retter

Det nye servicetilbud består nu i at kunne optimere både dækkenes komfort og levetid. Indtil den nye TIRE TRIMMER kom på markedet, havde man ingen mulighed for at rette hverken på et dæks højdeslag eller slidbillede. Dette betød, at dæk ofte efter relativ kort tids kørsel mistede komfort og en progressivt stigende slitage tog til. Det eneste man kunne forsøge at afhjælpe problemerne med, var at bytte rundt på dækkenes positionering på køretøjet.

Men nu kan dækspecialisterne reparere på dækkets slidbillede samt fjerne højdeslag. Dækket spændes op i en TIRE TRIMMER ved hjælp af almindeligt centreringsudstyr kendt fra afbalanceringsmaskiner. En skabelon med en radius svarende til dækkets udvælges, hvorefter dækket finraspes med en tiendedel millimeters nøjagtighed efter drejebænksprincippet.

Og resultaterne bliver forbavsende gode. Dæk til personbiler bliver støjsvage og opnår et perfekt, roligt og godt vejgreb. En virkelig komfortforbedring. Dæk til lastbiler opnår selvfølgelig også samme fordele, men især yderligere en længere levetid, d.v.s. flere kørte kilometer. P.t. gennem-føres en analyse af den forlængede kilometer-ydelse, som dækkene opnår, afhængig af deres positionering som styre-træk- eller trailerdæk på lastbiltoget.

Gennem mange år er årsagerne til slidbilledet hæl og tå, skævslid etc. blevet grundigt omtalt. Det er kendte årsager, som f.eks. kørsel med variabel belastning og uændret lufttryk i dækket, konstruktionen af køretøjets undervogn, slidbanemønstret, hjulindstillingen samt ikke mindst dækkenes radialkraftvariation. Men nu kan der altså endeligt gøres noget ved disse problemer og samtidig også lastbildækkenes støjniveau - et andet emne, som er meget aktuelt. Se videoklip og få yderligere information på den engelsksprogede hjemmeside www.tiretrimmer.com

Til toppen

Styrtøjsjustering

Her ses så vores styrtøjsjusterer fra Hunter.

Til toppen

Servicebiler

Her ses så vores 3 service biler.

Til toppen